GEN AI: «Σε τι κόσμο θα ζήσουμε;»
Η παγκόσμια Prosumer έρευνα και στην Ελλάδα από τη Solid Havas
Τι απαντούν οι Έλληνες για την τεχνητή νοημοσύνη και το GEN AI.
Όλα άλλαξαν στα τέλη του 2022, όταν η OpenAI έκανε ελεύθερη την πρόσβαση στο ChatGPT και πλέον οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είχαν πρόσβαση σε ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (AI) που μπορούσε να δημιουργήσει ό,τι μπορούσε να φανταστεί ο χρήστης: Κείμενο, εικόνες, ήχο, βίντεο, ακόμα και κώδικα . Ενάμιση χρόνο μετά, η αγορά έχει δει μια έκρηξη ανταγωνιστικών και συνοδευτικών προϊόντων, από τα Midjourney, Claude και Dall-E2 έως το Microsoft Copilot. Υπολογίζεται ότι πάνω από 100 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το ChatGPT εβδομαδιαία, με την αγορά να προβλέπεται να αυξηθεί από 20,9 δις.δολάρια το 2024 σε 136,7 δις. δολάρια έως το 2030.
Πώς αισθάνεται ο κόσμος για το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης; Είναι η πιο σύντομη διαδρομή προς τον Αρμαγεδδώνα ή ένας σωτήρας της κοινωνίας; Πώς προσδοκούν οι άνθρωποι να την χρησιμοποιήσουν; Και πώς μπορούν τα brands να την αξιοποιήσουν καλύτερα; Για να απαντήσει σε αυτά, η Havas Group ερεύνησε περισσότερους από 14.000 ερωτηθέντες σε 32 αγορές σε όλη την Ευρώπη, την Ασία, την Αφρική και την Αμερική, φυσικά και στην Ελλάδα με την ανάλυση και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων από την Solid Havas. Στην έρευνα συμμετείχαν, κατά 20% αυτοί που αξιολογήθηκαν ως Prosumers και κατά 80% οι Mainstream Καταναλωτές. Οι Prosumers ως leading influencers και market drivers, έχουν αποτελέσει το επίκεντρο των μελετών της Havas για σχεδόν δύο δεκαετίες. Οι απαντήσεις τους αποκάλυψαν ότι μια τεράστια επανάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη και τίποτα και κανείς δεν μπορεί να την σταματήσει.
Η σχέση των Ελλήνων σήμερα με το GEN AI
Η ετυμηγορία είναι: Το Generative AI ήρθε για να μείνει, με μόνο το 5% των Ελλήνων Prosumers και το 13% των mainstream καταναλωτών να το απορρίπτουν και όλους τους υπόλοιπους να το θεωρούν μια πραγματικά επαναστατική τεχνολογία. Μάλιστα, το 83% των Prosumers στην Ελλάδα γνωρίζουν ήδη τις πιο δημοφιλείς από αυτές τις πλατφόρμες. Επιπλέον, οι περισσότεροι Έλληνες – 7 στους 10 Prosumers και 6 στους 10 Mainstream καταναλωτές- ισχυρίζονται ότι τις χρησιμοποιούν ήδη. Αυτό περιλαμβάνει οποιονδήποτε έχει κάνει μία ερώτηση ή έχει δημιουργήσει μία εικόνα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, μαζί με τους πιο προχωρημένους χρήστες.
Παρόλο που έχουμε μόλις βυθίσει τα δάχτυλά μας στο πέλαγος της τεχνητής νοημοσύνης, 8 στους 10 Έλληνες Prosumers είναι ήδη έκπληκτοι από τις δυνατότητές της και σε ποσοστό 86% πιστεύουν ότι το νέο αυτό κύμα ΑΙ εργαλείων θα αναδιαμορφώσει την κοινωνία. Σε ατομικό επίπεδο, το 79% των Prosumers και το 76% του Mainstream κοινού είναι πεπεισμένο ότι το AI θα το βοηθήσει προσωπικά επιτρέποντάς του να έχει καλύτερες επιδόσεις.
ΘΕΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙΣ HUM.AI.N; Ο Έλληνας δεν αποχωρίζεται τον εγκέφαλο του!
Στο εξωτερικό, υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι ανθρώπων που είναι πρόθυμοι να προχωρήσουν τα πράγματα ακόμα πιο μακριά - σε αυτήν την περίπτωση, οι 4 στους 10 Prosumer (και 27% των Mainstream) παγκοσμίως είναι ενθουσιασμένοι από την προοπτική να έχουν εμφυτευμένα εργαλεία AI στον εγκέφαλό τους για να τους επιτρέψουν να σκέφτονται πιο γρήγορα. Στην Κίνα και την Ινδία, περισσότερα από τα δύο τρίτα των Prosumers και η πλειοψηφία των Mainstream θα επέλεγαν να υποβληθούν σε αυτή τη χειρουργική επέμβαση. Στην Ελλάδα; Ένας στους 10 Prosumers και σχεδόν άλλος ένας Mainstream.
Ένας ΚΟΣΜΟΣ διχασμένος
Όπως κάθε νέα τεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη θα ενισχύσει το ψηφιακό χάσμα. Μερικοί άνθρωποι δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτό - εξάλλου, το ένα τρίτο των ανθρώπων στον κόσμο εξακολουθεί να στερείται πρόσβασης στο Διαδίκτυο - ενώ άλλοι δεν θα αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για να το χρησιμοποιήσουν με ουσιαστικό τρόπο. Ήδη, βλέπουμε να εμφανίζονται διαχωρισμοί, όπως πχ με τους Έλληνες Boomers (53%) να παραδέχονται ότι φοβούνται τις δυνατότητες του Generative AI.
Ο σύγχρονος πολιτισμός είναι γεμάτος εμφατικές προειδοποιήσεις σχετικά με την ενδεχόμενα αρνητική δύναμη των νέων τεχνολογιών - όπως φαίνεται σε ταινίες από το Metropolis (1927) έως το 2001: A Space Odyssey (1968) ή το I Robot (2004). Oι Prosumers σε ποσοστό 57% φοβούνται ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ικανή να ξεπεράσει την ανθρώπινη νοημοσύνη (47% ο παγκόσμιος Μ.Ο.).
ΑΙ και ΕΡΓΑΣΙΑ: ΦΟΒΟΣ ΓΙΑ ΣΕΝΑ, ΟΧΙ ΓΙΑ ΕΜΕΝΑ
Τις τελευταίες δεκαετίες, οι συζητήσεις σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη γυρνούν πάντα στις εργασιακές επιπτώσεις. Θα μας αφήσουν τα ρομπότ χωρίς δουλειά; Η μελέτη μας αποκάλυψε μια ενδιαφέρουσα διχοτόμηση: H πλειοψηφία των ανθρώπων (88% των Ελλήνων Prosumers ενώ παγκοσμίως είναι μόνο 51% και 69% των Ελλήνων Mainstream) πιστεύουν ότι το ΑΙ θα «σκοτώσει» πολλές θέσεις εργασίας στο εγγύς μέλλον. Οι ερωτηθέντες Prosumers και Mainstream, μας εξέφρασαν επίσης την ανησυχία τους για την αυξημένη κοινωνική ανισότητα, με την τεχνητή νοημοσύνη να οδηγεί σε μια μόνιμη υποκατηγορία ανέργων (52% - 57%).
Ωστόσο, μόνο μια μικρή μειοψηφία Prosumer (21%, παγκόσμιος Μ.Ο. 11%) και το 38% των Mainstream πιστεύουν ότι οι δικές τους θέσεις εργασίας κινδυνεύουν. Αντί να αντιλαμβάνονται την τεχνητή νοημοσύνη ως απειλή, οι περισσότεροι (79% Prosumers, 62% Mainstream) τη βλέπουν ως εργαλείο για τη βελτίωση της απόδοσης της εργασίας τους. Επιπλέον, πολλοί - ειδικά οι Prosumers - χρησιμοποιούν ήδη την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουν τη γραφή και τη σκέψη τους, να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους τις ιδέες τους.
Ένας νέος και βελτιωμένος χώρος εργασίας
Η βελτίωση της προσωπικής παραγωγικότητας είναι μόνο η αρχή των ελπίδων για το GEN AI. Οι Prosumers και οι Mainstream καταναλωτές στην Ελλάδα αναμένουν ότι αυτή η τεχνολογία θα συμβάλει σε ένα πιο υγιές εργασιακό περιβάλλον, καθιστώντας την πρόσληψη και την επιλογή υποψηφίων λιγότερο προκατειλημμένη (67% - 56%) και αναλαμβάνοντας τυπικές εργασίες, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να επικεντρωθούν στο πιο ενδιαφέρον κομμάτι της δουλειάς τους (71% - 58%).
Η ζωή στο επόμενο επίπεδο: ΑΝΤΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑ
Το 57% των Prosumers, μάλιστα, ελπίζουν ότι τα νέα εργαλεία AI θα δημιουργήσουν μια πιο ουτοπική κοινωνία με λιγότερη εργασία και περισσότερη αναψυχή και ευτυχία. 3 στους 10 το πηγαίνουν ακόμη πιο μακριά, ελπίζοντας ότι αυτά τα εργαλεία θα αποδειχθούν τόσο αποτελεσματικά που κανείς δεν χρειάζεται να εργάζεται πια.
Α.Ι. και ΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ιδού ο νέος MESS.AI.H
Ρωτήσαμε πού πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα η τεχνητή νοημοσύνη και οι προτεραιότητες ήταν σαφείς: πρώτα η ιατρική, ακολουθούμενη από την εκπαίδευση (παγκοσμίως είναι ανάποδα η σειρά) και τη ενέργεια (ενώ παγκοσμίως έρχεται τρίτη η δημόσια ασφάλεια). Στο πιο κρίσιμο θέμα για την ανθρώπινη επιβίωση, τα δύο τρίτα των Prosumers πιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ενώ μόνο 1 στους 4 (παγκόσμιος Μ.Ο. 50%) είναι αισιόδοξος ότι το AI μπορεί να εξαλείψει την ανεργία και να μειώσει τις πολιτικές συγκρούσεις.
Νέοι ορίζοντες στην ΥΓΕΙΑ
Το 88% των Ελλήνων Prosumers υποστηρίζει τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τη βελτίωση του τομέα της ιατρικής. Ήδη, μηχανήματα AI χρησιμοποιούνται για τη σάρωση εικόνων και την επιτάχυνση των διαγνώσεων. Οι Prosumers βλέπουν πολύ θετικά την χρήση τεχνητής νοημοσύνης ως συνοδευτικό διαγνωστικό εργαλείο (86%) από ό,τι ως υποκατάστατο του γιατρού. Περίπου, μόνο 5 στους 10 θα εμπιστευόταν ένα εργαλείο AI να τους κάνει χειρουργική επέμβαση. Τέλος, 8 στους 10 είναι πεπεισμένοι ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αυξήσει το προσδόκιμο ζωής των ανθρώπων.
Α.Ι. και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υπάρχουν πολλές ανησυχίες εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης από τους μαθητές σε δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με εξαπάτηση και λογοκλοπή. Ωστόσο, το τζίνι είναι ήδη έξω από το λυχνάρι, και σχεδόν 8 στους 10 Έλληνες Prosumers θεωρούν απαραίτητο οι νέες γενιές να εκπαιδεύονται στα εργαλεία GEN AI.
Και όχι μόνο: Το 64% των Prosumers (και 70% των Mainstream) πιστεύει ότι οι σημερινοί διδάσκοντες δεν είναι αρκετά ικανοί για να εκπαιδεύσουν τους μαθητές τους σωστά σε αυτήν την αναδυόμενη τεχνολογία. Θα πρέπει να καλύψουν τη διαφορά γρήγορα, δεδομένου ότι περίπου 8 στους 10 Prosumers πιστεύουν ότι η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στις εξετάσεις θα κανονικοποιηθεί σύντομα.
Α.Ι. και ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Σε μια εποχή σχεδόν αυξημένων απειλών και ανασφάλειας, το 76% των Prosumers στην Ελλάδα ελπίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μας κρατήσει ασφαλείς. Βλέπουμε επίσης ότι το 67% των Prosumers αναμένει ότι αυτή η νέα τεχνολογία θα ενισχύσει τη δημόσια ασφάλεια μέσω αποτελεσματικότερης παρακολούθησης των δημοσίων χώρων και πρόβλεψης των εγκλημάτων.
Δεν είναι μόνο οι εγκληματίες που μπορεί να βρεθούν στο έλεος των νέων τεχνολογιών. Η πλειονότητα των Ελλήνων Prosumers (60%) αλλά και των Mainstream (66%) ανησυχούν για την πιθανή κακή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στα χέρια ιδιωτικών εταιρειών. Η μη εξουσιοδοτημένη παρακολούθηση και οι παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής προκαλούν ευρέως διαδεδομένη ανησυχία, με το 62% των Prosumers να είναι πεπεισμένοι ότι τα δεδομένα των ανθρώπων θα ελέγχονται συνεχώς.
Το 81% των Ελλήνων Prosumers και το 64% των Mainstream, θα ήθελαν να δουν τις κυβερνήσεις να παρεμβαίνουν και να ρυθμίζουν την τεχνητή νοημοσύνη. Ταυτόχρονα όμως, οι περισσότεροι Prosumers (67%) πιστεύουν ότι οι κυβερνήσεις χρειάζονται βοήθεια και θα ήθελαν να τις δουν να ενσωματώνουν AI εφαρμογές στις δραστηριότητές τους για να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της διακυβέρνησης.
Πώς μπορούν τα BRANDS να κερδίσουν το στοίχημα του ΑΙ;
Όπως είπαμε, οι εταιρείες με AI εφαρμογές θα αυξηθούν σε αριθμό και δυνατότητες. Τι γίνεται όμως με τις υπόλοιπες; Πώς μπορούν να αξιοποιήσουν αυτά τα νέα εργαλεία τον καλύτερο τρόπο; Δύο πολλά υποσχόμενοι τομείς είναι εκείνοι που περιλαμβάνουν τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη και τη δημιουργία συναισθηματικών συνδέσεων.
NEXT-GEN CX
Οι Prosumers είναι περισσότερο από έτοιμοι (74%) για τα brands που θα χρησιμοποιήσουν την Gen AI ώστε να κάνουν το customer experience περισσότερο απρόσκοπτο και αποτελεσματικό. Ωστόσο, το 67% των Prosumers και το 77% των Mainstream προτιμούν να συνομιλούν με άνθρωπο παρά με ένα ψηφιακό αντίγραφο. Το ερώτημα, φυσικά, είναι για πόσο καιρό θα μπορούν να ανιχνεύσουν τη διαφορά.
Το ΑΙ ως προσωπικός βοηθός
Πάνω από 8 στους 10 Έλληνες Prosumers ανυπομονούν να χρησιμοποιήσουν το ΑΙ για πιο προσωποποιημένα προϊόντα και υπηρεσίες και ακόμα πιο εξατομικευμένες συστάσεις. Χάρη σε αυτές τις νέες τεχνολογίες, αναμένουμε μια εποχή όπου μπορούμε να προχωρήσουμε πέρα από το conversational και predictive commerce στο companion commerce, με την παρουσία τεχνητής νοημοσύνης να συνοδεύει τον καταναλωτή σε κάθε βήμα του.
ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
Η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται ολοένα και πιο ικανή στην διεκπεραίωση παραγγελιών και την επίλυση προβλημάτων, αλλά δεν έχει φτάσει ακόμη στο σημείο να περνιέται για άνθρωπος – τουλάχιστον κατά την άποψη των πολλών καταναλωτών, με το 50% των Prosumers και το 60% των GenZs να ισχυρίζονται ότι μπορούν να ανιχνεύσουν περιεχόμενο που δημιουργείται με AI. Τελικά, όμως, θα έχει σημασία; Στην Ελλάδα παρατηρούμε μια ταύτιση καθώς το 38% των Prosumers (παγκόσμιος μέσος όρος 59%) και το 34% των Mainstream, ισχυρίζεται ότι δεν ενδιαφέρεται εάν ένα έργο τέχνης (π.χ. μουσική, ταινία, ζωγραφική, γραφή) δημιουργείται από AI αρκεί να το βρίσκει όμορφο και συγκινητικό. Σημασία έχει η συναισθηματική σύνδεση, όχι η πηγή της.
ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
1. Οι Prosumers αναγνωρίζουν τις επαναστατικές δυνατότητες της GEN AI και προσπαθούν να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις για να μην μείνουν πίσω.
2. Υπάρχει ευρέως διαδεδομένη ελπίδα ότι αυτή η νέα τεχνολογία θα αποδειχθεί ένας νέος μεσσίας, ικανός να λύσει τις μεγαλύτερες προκλήσεις της κοινωνίας—αλλά ήδη βλέπουμε ένα χάσμα μεταξύ όσων το πιστεύουν αυτό και όσων το αμφισβητούν.
3. Οι περισσότεροι αντιλαμβάνονται την Gen AI ως κίνδυνο για τους άλλους αλλά όχι για τον εαυτό τους, μια που για τους ίδιους φαίνεται να είναι ένας τρόπος για να γίνουν πιο παραγωγικοί και δημιουργικοί. Η απόλυτη ελπίδα είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μας απαλλάξει από την εργασία.
4. Η δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να οικοδομήσει μια κοινωνία «μηδενικού κινδύνου» θα έχει κόστος, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας της ιδιωτικής ζωής, της λιγότερης ελευθερίας και ακόμη μεγαλύτερες ανισότητες μεταξύ των εχόντων και των μη εχόντων.
5. Οι επωνυμίες που κερδίζουν τη μάχη της τεχνητής νοημοσύνης, θα προσφέρουν πιο αποτελεσματικές και απρόσκοπτες εμπειρίες πελατών, θα ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους και θα δημιουργήσουν ένα δικό τους tone of voice.
Η Solid Havas μόλις κυκλοφόρησε ένα πλήρες δελτίο τύπου και το White Paper της έρευνας ενώ παράλληλα με τα ευρήματα της έρευνας, παρέχει στο πελατολόγιο της συμβουλευτική για την παρουσία και τις πρωτοβουλίες των brand σε σχέση με το νέο αυτό τεχνολογικό πλαίσιο.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ
Οι Prosumers πέρα από το οικονομικό αντίκτυπο τους, είναι σημαντικοί γιατί επηρεάζουν τις επιλογές των brands και τις συμπεριφορές των υπόλοιπων καταναλωτών. Η συστηματική μελέτη της Havas έχει αναδείξει πως αυτό που κάνουν σήμερα οι Prosumers, θα το κάνουν οι mainstream καταναλωτές, πιθανότατα 6 έως 18 μήνες αργότερα.